Aktualności - rok 2025

Usuwanie i unieszkodliwianie azbestu na terenie Gminy Siennica w 2025 roku

W związku z tym, iż Gmina Siennica planuje ubiegać się o przyznanie środków w formie dotacji na dofinansowanie zadania polegającego na odebraniu, transporcie i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na rok 2025, Burmistrz Siennicy informuje wszystkich zainteresowanych o możliwości składania wniosków na odebranie, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest, które zostaną zrealizowane w przypadku uzyskania przez Gminę dofinansowania.

Usuwanie i unieszkodliwianie azbestu na terenie Gminy Siennica realizowane w gospodarstwach rolnych w 2025 roku

W związku z tym, iż Gmina Siennica planuje ubiegać się o przyznanie środków w formie dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na rok 2025 na dofinansowanie zadania polegającego na odebraniu, transporcie i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest w gospodarstwach rolnych, które uzyskały wsparcie w ramach inwestycji A1.4.1 objętej Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności, Burmistrz Siennicy informuje wszystkich zainteresowanych o możliwości składania wniosków na odebranie, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest realizowane w gospodarstwach rolnych, które zostaną zrealizowane w przypadku uzyskania przez Gminę dofinansowania.

Spotkanie otwarte "Możliwości wsparcia z Funduszy Europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027"

Ankieta o rencie wdowiej – sprawdź, czy skorzystasz

Interaktywna ankieta na stronie internetowej ZUS pomoże sprawdzić, czy masz prawo do łączenia wypłaty własnego świadczenia z rentą rodzinną po małżonku. Wnioski o tzw. renty wdowie Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjmuje od 1 stycznia.

ZUS udostępnił na swojej stronie internetowej (zus.pl) ankietę, która pomoże określić, czy dana osoba uzyska prawo do tzw. renty wdowiej. Wystarczy odpowiedzieć na siedem pytań, między innymi o płeć, datę urodzenia, datę śmierci żony/męża, tzw. wspólność małżeńską czy wysokość pobieranych świadczeń. 

Obecnie wdowy i wdowcy mogą pobierać jedno, wybrane świadczenie. Własną emeryturę/rentę albo rentę rodzinną po zmarłym małżonku. Od lipca przyszłego roku to się zmieni. Będą mogli otrzymywać jedno pełne świadczenie i 15 procent drugiego. Zainteresowani sami zdecydują, które świadczenie chcą otrzymywać w całości, a które częściowo. Na stronie internetowej ZUS (zus.pl) dostępny jest kalkulator, który pomoże im wybrać korzystniejszy wariant. Połączona wypłata będzie mogła wynosić maksymalnie trzykrotność minimalnej emerytury. Obecnie to 5342,88 zł brutto.

Tzw. renta wdowia, czyli wypłata własnego świadczenia łącznie z rentą rodzinną, będzie przysługiwała po spełnieniu kilku warunków. Trzeba ukończyć powszechny wiek emerytalny i nie wcześniej niż 5 lat przed jego ukończeniem nabyć prawo do renty rodzinnej. Do dnia śmierci małżonka wnioskodawca musiał też pozostawać z nim we wspólności małżeńskiej. Prawo do łączenia wypłat wygaśnie, gdy wdowa/wdowiec zawrze nowe małżeństwo. 

Wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną (ERWD) jest dostępny na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, na stronie internetowej instytucji oraz w placówkach Zakładu.
Aby od 1 lipca 2025 r. otrzymywać wypłatę połączonych świadczeń, możesz złożyć wniosek od 1 stycznia do 31 lipca 2025 r. Nie musisz się spieszyć.

Pliki do pobrania

Zapraszamy dzieci na Zimowisko w Zakopanem organizowane przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci ZMOW

Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w powiecie mińskim w 2025 roku

Odzież i tekstylia oddajemy do PSZOK!

Burmistrz Siennicy informuje, że od 1 stycznia 2025 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące zbiórki i recyklingu zużytych tekstyliów i odzieży.

W związku z dyrektywą 2018/851 Unii Europejskiej przyjętą w dniu 30 maja 2018 r. od 1 stycznia 2025 r. zużyte tekstylia traktowane są jako oddzielny typ odpadów w związku z czym nie można wyrzucać zużytej odzieży, tekstyliów oraz obuwia do pojemników na odpady zmieszane. Odzież i tekstylia są teraz odrębną frakcją i muszą być obowiązkowo segregowane. Łamanie tej zasady będzie podstawą do naliczenie wyższej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku z niestosowaniem zasad segregacji odpadów!

Do frakcji „odpadów tekstyliów i odzieży” zaliczamy m.in.:

  • ubrania – bielizna, skarpety, odzież codzienna, sportowa, robocza,
  • tkaniny domowe – pościele, ręczniki, obrusy, firany, zasłony, dywany i wykładziny,
  • akcesoria tekstylne – czapki, szaliki, rękawiczki, torby tekstylne.

Powyższe odpady należy oddać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. 

Oddawane odpady pochodzące wyłącznie z gospodarstw domowych, nie mogą być zawilgocone oraz zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi np. smarami. 

Odbiór odpadów komunalnych

Przypominamy, że najbliższa zbiórka odpadów komunalnych odbędzie się w przyszłym tygodniu. Informujemy, że firma RFD będzie odbierać od Państwa również odpady w workach z logo innych firm, bez logo oraz w workach innych kolorów pod warunkiem oznaczenia frakcji, jaka znajduje się w środku. Przypominamy również o konieczności wystawiania worków do granicy swojej nieruchomości.

Informacja w sprawie PSZOK

Przypominamy, że PSZOK jest miejscem selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

Nie przyjmujemy w Punkcie odpadów zmieszanych.

Zachęcamy do terminowego wystawiania czarnych worków na zbiórki objazdowe.

Zwrot podatku akcyzowego

Każdy Rolnik, który chce odzyskać część pieniędzy wydanych na olej napędowy używany do produkcji rolnej powinien zbierać faktury VAT.

W 2025 roku producenci rolni mogą składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w dwóch terminach:

  1. od 1 lutego 2025 r. do 28 lutego 2025 r. producent rolny składa wniosek o zwrot podatku akcyzowego wraz z fakturami VAT lub ich kopiami potwierdzonymi przez upoważnionego przez burmistrza pracownika Urzędu Miasta i Gminy za zgodność z oryginałem, stanowiące dowód zakupu oleju napędowego do produkcji rolnej w okresie od 1 sierpnia 2024 r. do 31 stycznia 2025 r.
  2. od 1 sierpnia 2025 r. do 1 września 2025 r. producent rolny składa wniosek o zwrot podatku akcyzowego wraz z fakturami VAT lub ich kopiami potwierdzonymi przez upoważnionego przez burmistrza pracownika Urzędu Miasta i Gminy za zgodność z oryginałem, stanowiące dowód zakupu oleju napędowego do produkcji rolnej w okresie od 1 lutego 2025 r. do 31 lipca 2025 r. w ramach limitu zwrotu podatku określonego na 2025 r.

W przypadku prowadzenia przez producenta rolnego chowu i hodowli bydła, koni, kóz, owiec oraz świń zobowiązany jest on do dołączyć do wniosku: dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawierający informacje o liczbie dużych jednostek przeliczeniowych bydła, koni, owiec, kóz oraz informację o średniej rocznej liczbie świń będącego w posiadaniu producenta rolnego, w odniesieniu do każdej siedziby stada tego producenta, w ostatnim dniu każdego miesiąca roku poprzedzającego rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku, ustalonej z uwzględnieniem wartości współczynników przeliczeniowych sztuk bydła, koni, kóz, owiec oraz świń określonych w załączniku do ustawy, na podstawie danych zawartych w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych, o którym mowa w ustawie z dnia 4 listopada 2024 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz.U. poz. 1815).

Limit zwrotu podatku akcyzowego w 2025 r. wynosi:

160,60 zł * ilość ha użytków rolnych

oraz

5,84 zł * średnia roczna liczba świń

i

58,40 zł * średnia roczna liczba dużych jednostek przeliczeniowych bydła, kóz, owiec, koni.

Termin załatwienia

Decyzję wydaje się w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot podatku.

Wypłata zwrotu podatku akcyzowego przyznanego na podstawie decyzji, następuje w terminach:

  1. Od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia 2025 r. - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w pierwszym terminie -  gotówką w kasie urzędu miasta i gminy, albo przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku.
  2. Od dnia 1 października do dnia 31 października 2025 r. - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w drugim terminie -  gotówką w kasie urzędu miasta i gminy, albo przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku.

Obowiązkowe szkolenia dla rolników realizujących ekoschemat dobrostan zwierząt „Metody ograniczające stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej”

Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Warszawie Oddział Siedlce zaprasza beneficjentów ekoschematu Dobrostan Zwierząt na szkolenie w dniu 11-02-2025r o godz.10.00 w Urzędzie Miasta i Gminy w Siennicy, ulica Mińska 33

Organizator: Jolanta Sadoch-Krusiewicz tel. 723 435 702

Szkolenie jest również dostępne w formie szkolenia ekranowego (e-learningowego) w linku poniżej:

www.sdr.modr.mazowsze.pl

Informacje o ryzyku przekroczenia poziomu zerowego

Powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia średniodobowego poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu.

Awaria instalacji wodociągowej

W związku z awarią instalacji wodociągowej w dniu 24.01.2025 r. w godz. 8:00 - 14:00 będzie całkowity brak wody w miejscowościach: Grzebowilk, Nowa Pogorzel i Pogorzel.
 
Za utrudnienia przepraszamy.

Zawiadomienie o sesji Rady Miejskiej w Siennicy

Zawiadamiamy o VIII zwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Siennicy, która odbędzie się w dniu 30 stycznia 2025 r. o godz. 9:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Siennica.

Link do transmisji: https://portal.posiedzenia.pl/siennica?

Właściciele psów i kotów – pamiętajcie o corocznych szczepieniach przeciw wściekliźnie!

Urząd Miasta i Gminy Siennica przypomina właścicielom psów i kotów o corocznych szczepieniach przeciw wściekliźnie. Szczepienia można dokonać w trakcie objazdowego szczepienia wykonywanego przez jedną z miejscowych klinik weterynaryjnych – prosimy o zwracanie uwagi na komunikaty w naszych miejscowościach – lub doraźnie, w każdym punkcie weterynaryjnym. Pamiętajmy, że to na nas ciąży odpowiedzialność za zwierzęta towarzyszące – psy i koty. Zadbajmy o ich zdrowie!

  • 135-53317_g

Informacja w sprawie przyłączy do sieci kanalizacyjnej

Urząd Miasta i Gminy Siennica przypomina mieszkańcom Grzebowilka o możliwości przyłączenia się do istniejącej sieci kanalizacyjnej na terenie gminy Siennica. Aby to uczynić należy złożyć wniosek o wydanie warunków na przyłącze wod-kan, dostępny na pod adresem: https://www.bip.ugsiennica.pl/176,wnioski-i-formularze

Chętnie udzielimy dodatkowych informacji w tym zakresie podczas wizyty w naszym Urzędzie.

Kwalifikacja wojskowa 2025

W dniu 22 kwietnia 2025 roku odbędzie się kwalifikacja wojskowa dla mężczyzn urodzonych w 2006 roku i w latach 2001 – 2005, którzy nie posiadają określonej kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej oraz mężczyzn, którzy w latach 2023 – 2024, zostali uznani przez pkl – ek  za czasowo niezdolni do czynnej służby wojskowej ze względu na stan zdrowia lub ubiegają się o zmianę kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej z terenu Miasta i Gminy Siennica.

W dniu 29 kwietnia 2025 roku odbędzie się kwalifikacja wojskowa dla kobiet z terenu Miasta i Gminy Siennica.

Dzień dodatkowy kwalifikacji w dniu 30 kwietnia 2025 roku.

Pliki do pobrania

Azbest - coroczny obowiązek składania "Informacji o wyrobach zawierających azbest"

Wszystkim mieszkańcom, którzy posiadają lub posiadali na swoich posesjach wyroby zawierające azbest przypominamy o corocznym obowiązku składania ,,Informacji o wyrobach zawierających azbest” za rok poprzedni.
 
Informacja o wyrobach zawierających azbest powinna zawierać wynik inwentaryzacji wyrobów sporządzonej poprzez spis z natury i zostać wypełniona zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest.

Informację należy sporządzić w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz Informacji osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają Prezydentowi Miasta, a osoby prawne Marszałkowi Województwa. Drugi egzemplarz Informacji należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej Informacji.

Informacje można składać drogą elektroniczną poprzez stronę ePUAP, listownie lub osobiście w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta i Gminy Siennica przy ul. Mińskiej 33 (parter). Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu 25-757-20-20 w. 12

Pliki do pobrania

Specjalizacje dyżurów darmowej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego

Każdy prawnik i doradca obywatelski w punkcie nieodpłatnych porad udzieli pomocy w problemach dotyczących prawa rodzinnego, cywilnego, spadkowego, administracyjnego i wielu innych spraw. Zdarzają się jednak sytuacje, w których potrzebna jest pomoc osoby posiadającej większe doświadczenie i wiedzę w jakimś zakresie, z uwagi na stopień skomplikowania danego problemu.

Przypominamy, że podobnie jak w latach ubiegłych, w 2025 roku w punktach położonych na terenie powiatu mińskiego dostępni są wykonawcy specjalizujący się w różnych zakresach prawa lub spraw wymagających wsparcia doradcy obywatelskiego.

Informacja o miejscach, dniach i godzinach dyżurów w poszczególnych zakresach dostępna jest w tym miejscu:

Aby uzyskać bezpłatną poradę prawnika lub doradcy obywatelskiego wystarczy zarejestrować się na wizytę pod numerem 25 756 40 77 (w godzinach pracy Starostwa od 8.00 do 16.00, w środy do 17.00, w piątki do 15.00), przez Internet na stronie np.ms.gov.pl (strona Ministerstwa Sprawiedliwości) lub mailowo pod adresem npp@powiatminski.pl  (podając preferowane miejsce i czas wizyty) i na początku wizyty wypełnić pisemne oświadczenie, że nie jest się w stanie ponieść kosztów porad.

Na poradę należy ze sobą zabrać dowód osobisty oraz posiadaną dokumentację sprawy.

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą dodatkowo składają oświadczenie, że nie zatrudniały innych osób w ciągu ostatniego roku, a także – przed wizytą – składają do Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim dokumenty wymagane od podmiotów ubiegających się o pomoc publiczną w formie de minimis.

Zaproszenie po odbiór upominków

Szanowni Rodzice,

Burmistrz Siennicy chciałby powitać Maluszki z Gminy Siennica, które przyszły na świat w okresie od 8 czerwca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

Z tej okazji zapraszamy po odbiór upominków, które są wyrazem naszej radości z powodu powiększenia się naszej gminnej społeczności.

Miejsce odbioru:
Biuro Obsługi Interesanta
Urzędu Miasta i Gminy Siennica

Serdecznie zapraszamy!

Szansa dla lokalnych inicjatyw - ruszyły zapisy do akcji Masz Głos

Do 14 lutego 2025 trwają zapisy do ogólnopolskiej akcji Masz Głos Fundacji Batorego. Do akcji mogą zgłaszać się nieformalne grupy mieszkańców i organizacje społeczne, zwłaszcza pochodzące z małych miejscowości i na początku swojej działalności, które w ciągu tego roku chcą zrobić coś dobrego dla swojej społeczności lokalnej.

Akcja Masz Głos pomaga zrealizować ciekawe i potrzebne społecznościom działania we współpracy z władzami samorządowymi i mieszkańcami. Celem akcji jest budowanie wśród mieszkańców i władz lokalnych wspólnej odpowiedzialności za swoją gminę. Edycja 2025 zaczyna się w lutym i trwa do końca listopada.

Jak zostać uczestnikiem

Aby dołączyć do grona uczestników tegorocznej edycji akcji Masz Głos, należy do 14 lutego wypełnić formularz zgłoszeniowy. W drugim etapie odbywa się rozmowa telefoniczna z koordynatorem. Liczba miejsc jest ograniczona. O wynikach rekrutacji zgłaszający się zostaną poinformowani do 25 lutego przez stronę internetową akcji Masz Głos.

Wsparcie

Grupy z całej Polski zainteresowane działaniem lokalnym, które zgłoszą się do akcji Masz Głos i zostaną przyjęte, mogą liczyć na bezpłatne wsparcie przez cały okres trwania edycji. Wsparcie obejmuje:

  • stałą współpracę i doradztwo ze strony doświadczonego koordynatora, pracującego na danym terenie,
  • pomoc prawną,
  • wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami z całej Polski,
  • udział w bezpłatnych szkoleniach online i stacjonarnych oraz jednym ogólnopolskim zlocie, który odbędzie się w czerwcu pod Warszawą,
  • możliwość otrzymania mikrograntu na działania (600 zł),
  • konsultacje przy działaniach promocyjnych i komunikacyjnych,
  • szansę na nagrodę Super Samorząd i Super Głos, których wręczenie kończy edycję.

Zasady udziału dla uczestników programu są opisane w regulaminie akcji Masz Głos.

Zapisz się do akcji Masz Głos! Zgłoszenia przyjmujemy do 14 lutego 2025 przez formularz zgłoszeniowy.

Partnerzy regionalni akcji Masz Głos: Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides, Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych SocLab, Stowarzyszenie Rozwoju „Inspiracje”, Pracownia Zrównoważonego Rozwoju, Fundacja Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży – „Teatrikon”. Patroni medialni: Onet, Ngo.pl

Konsultacje społeczne w sprawie podziału sołectwa Kulki-Ptaki

Obwieszczenie Burmistrza Siennicy z dnia 7 lutego 2025 r. o przeprowadzeniu konsultacji społecznych dotyczących podziału sołectwa Kulki - Ptaki na dwa odrębne sołectwa: Kulki i Ptaki oraz nadania statutów nowo powstałym sołectwom.